logo

News Corp papers get climate science reporting wrong

IPCC Yokohama

Rupert Murdoch’s The Australian has been taken to task by the Australian Press Council (APC) this week for repeating erroneous and misleading claims about the Intergovernmental Panel on Climate Change’s (IPCC) latest report.

The APC upheld complaints against the paper for uncritically pushing incorrect The Daily Mail and Wall Street Journal articles, even after receiving and publishing a correction by David Karoly, professor of atmospheric science at the University of Melbourne and a contributor to the IPCC report.

“The Council has concluded that the erroneous claim about the revised warming rate was very serious, given the importance of the issue and of the need for accuracy (both of which were emphasised in the editorial that repeated the claim without qualification) … The Council considers that the gravity of the erroneous claim, and its repetition without qualification in the editorial, required a correction which was more substantial.” – An except from the Australian Press Council adjudication.

“The Australian article ‘We got it wrong on warming, says IPCC’ demonstrates the inherent dangers in sourcing scientific information from a UK tabloid rather than climate scientists.” – Research Fellow in Climate Communication at the Global Change Institute at the University of Queensland, Dr John Cook.

The ruling comes in the wake of new, nonsensical climate comments from Murdoch, whose publications are “hotbeds of climate scepticism”.

Published by

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *